آیین نامه خدمات کتابخانه

Publish Start: 30 August 2023 12:25:05 PM

            آئین نامه داخلی کتابخانه مرکزی دانشگاه علوم پزشکی گناباد

 

در مهرماه سال 1398 مدیریت اطلاع رسانی پزشکی و منابع علمی با چهار اداره مستقل شامل:  اداره کتابخانه مرکزی و اقماری ها، اداره اطلاع رسانی و ترجمان دانش، اداره انتشارات و اداره علم سنجی ایجاد گردید. مدیریت اطلاع رسانی و تامین منابع علمی دانشگاه علوم پزشکی گناباد که در زمینه تهیه، بستر سازی تولید، سازماندهی، اشاعه و سنجش اطلاعات فعالیت می کند، درصدد ارتقاء و تقویت علمی، آموزشی، پژوهشی و ساختاری حوزه اطلاع رسانی پزشکی برای تک تک کاربران و سازمان دانشگاه می باشد و این مهم از طریق خدمت رسانی با کیفیت، مطلوب و مستمر به کاربران و حمایت از تلاشهای دانشگاه در جهت ارتقای رتبه در سطح ملی و بین المللی در سریع ترین زمان ممکن است .

 

 

مدیریت اطلاع رسانی پزشکی و منابع علمی در ساختمان 4 طبقه با مساحتی بالغ بر3860 متر مربع واقع شده است، که شامل بخش های ذیل می باشد:

 

  1. اداره کتابخانه ها

کتابخانه مرکزی در راستای دستیابی به اهداف بلندمدت و آتی خود و جهت اطلاع رسانی بهینه و موثر در سه حوزه: تهیه و گردآوری منابع اطلاعاتی، سازماندهی و آماده سازی منابع و اشاعه دانش فعالیت دارد.

کتابخانه بصورت قفسه باز اداره مي شود و تمام اطلاعات کتابشناختی منابع علمی موجود در کتابخانه اعم از فارسی و لاتین (کتاب، سی دی، پایان نامه، طرح های تحقیقاتی و ...) در نرم افزار " پارس آذرخش" ثبت و قابل دسترسی و جستجو می باشد. رده بندی منابع بر اساس " NLM & LC " است .همچنین به منظور دسترسی کاربران به اطلاعات موجود در فهرستگان بصورت آنلاین و دور از محیط دانشگاه، نرم افزار پورتال کتابخانه دیجیتال دانشگاه علوم پزشکی تهیه و شرایطی مهیا گردید تا کاربران با امکان دسترسی آسان تر از خدمات متنوع تری بهره مند شوند. در حال حاضر سياست کتابخانه مرکزي دانشگاه، همسو با ساير کتابخانه هاي دانشگاهي جهان و ايران، اولويت دادن به خريد و همچنین در دسترس قرار دادن منابع الکترونيکي Online از ناشرين معتبر دنيا براي اعضاي خود مي باشد و در اين راستا بيش از 13 پايگاه اطلاعاتي را از طریق کنسرسیوم تهیه و در اختیار کاربران خود قرار داده است.

اکنون کتابخانه مرکزی و کتابخانه های تابعه دارای مجموعه منابع اطلاعاتی غنی شامل:

کتاب :  70604 نسخه (فارسی و لاتین) با 26816 عنوان.

محصولات الکترونیکی اشتراکی (ژورنالها، کتب، تصاویر، و ....) : ۶۱۰۹ عنوان.

کتب الکترونیکی:  240 عنوان.

پایان نامه  و طرحهای تحقیقاتی : 1147 عنوان.

سی دی های آموزشی : ۲۱۳۰ حلقه.

 

 

کتابخانه مرکزی

کتابخانه مرکزی دانشگاه شامل بخش های زیر می شود:

1. مخزن و گردش کتاب
هدف هر كتابخانه اي از گردآوري و سازماندهي منابع ارائه خدمات به كاربران است که بخش عمده اي از اين خدمات به عهده بخش مرجع مي باشد  .

2.واحد پایان نامه ها و طرح های تحقیقاتی

پايان نامه ها و طرح هاي مصوب تحقيقاتي اساتيد و دانشجويان دانشگاه پس از طی مراحل اداري و ثبت و آماده سازي به اين واحد ارسال مي گردد و به منظور تسريع و تسهيل در بازيابي اطلاعات آن ها در سایت و نرم افزار کتابخانه ثبت می گردد.
3.واحد آماده سازی و خدمات فنی

 آماده سازی منابع کتابخانه و ثبت مشخصات کتب در دفاتر ثبت و توليد برچسب عطف و بارکد کتب با استفاده از نرم افزار کتابخانه و نصب آنها روي منابع جزء وظایف این بخش می باشد. در بخش خدمات فنی منابع اطلاعاتی بر اساس محتوا فهرست نویسی و رده بندی می گردد و اطلاعات کتابشناختى منابع در نرم افزار کتابخانه اى پارس آذرخش جهت دسترسی ثبت می گردد .

4.واحد تولید محتوا و دیداری و شنیداری

اين بخش داراي مجموعه اي از امكانات نرم افزاری و سخت افزاری جهت تولید و تدوین محتوای آموزشی است، این مجموعه در دسترس بخش های مختلف دانشگاه جهت بهره برداری است.


5. تالار محققان و تحصیلات تکمیلی

در این بخش بستر لازم جهت مطالعه و تحقیق محققان، اساتید و دانشجویان تحصیلات تکمیلی بعلاوه مجموعه غنی از کتب مرجع و اطلس های پزشکی به صورت چاپی و الکترونیکی فراهم است.

6.مرکز آموزش منابع الکترونیک

در این مرکز امکانات سخت افزاری و نرم افزاری به روز جهت بهره برداری دانشجویان، اساتید و پژوهشگران دانشگاه در امر آموزش مجازی فراهم است. در این مجموعه 26 دستگاه سیستم کامپیوتری مجهز جهت استفاده وجود دارد.

7.سالن کنفرانس حکیم جرجانی

مجموعه ای مجهز به سیستم آموزش الکترونیکی از راه دور و امکانات لازم جهت برگزاری جلسات به صورت حضوری جهت بهره برداری بخش های مختلف دانشگاه فراهم گردیده است.

8.واحد فناوری اطلاعات

این واحد در دو بخش مجزای خواهران و برادران مجهز به سیستم های کامپیوتری با امکانات نرم افزاری و سخت افزاری به روز جهت بهره برداری دانشجویان و اساتید دانشگاه در دسترس می باشد.

9.واحد توانمند سازی آموزشی و پژوهشی

این بخش به منظور توانمندسازی آموزشی و پژوهشی دانشجویان ، اساتید و کارکنان بر اساس نیاز سنجی به بهره برداری رسیده است. 

10.کافه کتاب

ایجاد فضای آرام جهت مطالعه، بحث و تبادل نظر علمی همراه با امکانات پذیرایی جهت استفاده فراهم است.

 

11. واحد مشاوره اطلاعاتی

مشاوره و ارائه خدمات اطلاع‌رسانی پزشکی به اساتید، دانشجویان و کارکنان دانشگاه توسط کارشناسان مجرب و متخصص کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی انجام می شود.

12.سالن مطالعه

این بخش در دو سالن مجزای خواهران و برادران جهت مطالعه در دو شیفت صبح و عصرجهت بهره برداری دانشجویان، اساتید و کارکنان فعال است.

کتابخانه بیمارستان علامه بهلول گنابادی

کتابخانه مرکز آموزشی پژوهشی درمانی علامه بهلول گنابادی تنها مرکز آموزشی درمانی این دانشگاه، کار خود را حدودا از سال ۱۳۹۵ آغاز نموده است. این کتابخانه با هدف اشاعه اطلاعات زیست پزشکی و بالینی جهت بهره برداری پزشکان، پرستاران، تکنسین‌های آزمایشگاهی، پیراپزشکان، و مدیران بیمارستان است. منابع چاپی و الکترونیکی این کتابخانه در حوزه موضوعات علوم پزشکی و بالینی است.

 

کتابخانه دانشکده بهداشت

کتابخانه دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی گناباد در سال ۱۳۹۸ با هدف ارایه اطلاعات معتبر در حیطه موضوعی علوم بهداشتی وعلوم وابسته جهت استفاده دانشجویان، اعضای هیات علمی و کارکنان راه اندازی گردید.

 

کتابخانه دانشکده پیراپزشکی

کتابخانه دانشکده پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی گناباد در سال 1400 با هدف ارایه اطلاعات معتبر در حیطه موضوعی علوم پایه وعلوم وابسته جهت استفاده دانشجویان، اعضای هیات علمی و کارکنان راه اندازی گردید.

 

کتابخانه خوابگاه فجر

کتابخانه دانشجویی با مجموعه ای بالغ بر800عنوان کتاب جهت دسترسی و مطالعه دانشجویان در خوابگاه فجر واقع شده است.

 

همچنین کتابخانه دفتر نهاد رهبری(آل یاسین)، کتابخانه ستاد شاهد و ایثارگر، کتابخانه مرکز رشد توسعه و فناوری سلامت نیز جهت استفاده پژوهشگران در دسترس است.

 

 

 

 

  1. اداره انتشارات کتب و مجلات

اداره انتشارات دانشگاه با هدف گسترش و تسهیل چاپ آثار ارزشمند اساتید و دانشجویان فعالیت می نماید.  نظارت بر جریان چاپ کتب مصوب شورای انتشارات دانشگاه، تنظیم برنامه ها و دستور جلسات شورا و اجرای مصوبات از جمله وظایف این اداره محسوب می گردد. تعداد اعضای شورای انتشارات 10 نفر می باشد که به پیشنهاد و ابلاغ معاون تحقیقات و فناوری به مدت ۲ سال انتخاب می گردند.

مجلات علمی پژوهشی دانشگاه

Internal Medicine Today

نشریه علمی پژوهشی "Internal Medicine Today" با نام فارسی "طب داخلی روز" به صورت فصلنامه به دو زبان فارسی و انگلیسی ،یافته های مربوط به پیشگیری، تشخیص، اپیدمیولوژی، درمان و مراقبت از تحقیقات پزشکی داخلی را در سراسر جهان منتشر می کند. این نشریه برای انتشار مقالاتی در زمینه علوم پایه، علوم بالینی و جامعه محور توسط پزشکان، متخصصان علوم پایه، اپیدمیولوژیست ها، پرستاران و متخصصان سلامت طراحی شده است. مقالات این نشریه در نمایه نامه های بین المللی معتبر Chemical Abstract, ISC, Index Copernicus, Doaj در دسترس است.

Journal of Research and Health

نشریه علمی پژوهشی " Journal of Research and Health" با نام فارسی "پژوهش و سلامت" به صورت دو ماهنامه به زبان انگلیسی در حوزه موضوعی ارتقای سلامت و آموزش بهداشت  منتشر می گردد. مقالات این نشریه در نمایه نامه های بین المللی معتبر Ebsco, ISC, Index Copernicus, Doaj در دسترس است.

 

  1. اداره علم سنجی

با روند رو به رشد تولیدات علمی در حوزه علوم پزشکی و ضرورت سنجش و ارزیابی تولیدات علمی دانشگاه با استفاده از شاخص‌های پذیرفته شده بین‌المللی و فراهم کردن امکان مقایسة آن‌ها ، واحد علم سنجی در معاونت تحقیقات و فناوری با هدف ارزیابی جایگاه و کیفیّت تحقیقات علمی و بهره‌وری علمی دانشگاه علوم پزشکی گناباد مهرماه ۱۳۹۰ راه اندازی شد.

  1. اداره ترجمان دانش

واحد ترجمان دانش دانشگاه در راستای سیاست های مرکز توسعه و هماهنگی اطلاعات و انتشارات علمی معاونت تحقیقات و فنآوری وزارت و دانشگاه و به منظور بستر سازی و ارتقا سطح دانش، توانمند سازی و مشارکت دهی محققین در جهت انتقال دانش حاصل از پژوهش به مخاطبین ( از جمله عموم مردم، "گیرندگان، ارائه دهندگان، مدیران و برنامه ریزان حوزه سلامت") در زمان مناسب و به شیوه مناسب و بهره برداری از نتایج پژوهش، زیر نظر معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه در سال 1398 راه اندازی شد.

 

 

 

 

کارشناسان واحد مدیریت اطلاع رسانی پزشکی و منابع علمی

ردیف

نام و نام خانوادگی

سمت

1.

راحله محرابی

مدير اطلاع رساني پزشكي و منابع علمی

رئیس کتابخانه مرکزی

2.

فاطمه دولتی

مدير اجرايي كتابخانه ها

کارشناس مشاوره و اطلاع رسانی پزشکی

کارشناس انتشارات

3.

سمیه پاک نژاد

کارشناس توانمندسازی و کارگاه های آموزشی

کارشناس علم سنجی

4.

مرضیه فیضی ربانی

کتابدار بخش امانت

کارشناس آماده سازی منابع 

5.

اسما اسکندری

کارشناس فهرست نویسی منابع 

 کارشناس واحد ترجمان دانش 

6.

علیرضا خاکپور 

کمک کتابدار بخش امانت

7.

حسن کرامتی 

کمک کتابداردانشکده بهداشت

8.

علی اکرامی

مدیر اجرایی و کارشناس مجله طب داخلی روز

9.

ندا نقوی

کارشناس فناوری اطلاعات

کارشناس سامانه پژوهشیار

 

مدیریت اطلاع رسانی پزشکی و منابع علمی

پاییز  1403

    
  
آئین نامه خدمات
طراحی و پشتیبانی: پورتال زینوپارس